Histcon.se Time, Memory and Representation Tid, Minne, Representation

A Multidisciplinary Program on Transformations in Historical Consciousness

Ett mångdisciplinärt forskningsprogram om historiemedvetandets förvandlingar

  •  
     

Dan Karlholm: "Om det samtida i minnesfixeringens tid"

Published on 26 February, 2014

Dan Karlholm gästar Kritikersalongen den 4 mars klockan 19, Konstnärshuset, Smålandsgatan 7, Stockholm.

Plats: Tisdagsklubben 2 trappor upp i Konstnärshuset, Smålandsgatan 7

Tid: Klockan 19, tisdag den 4 mars 2014

Plats: Tisdagsklubben 2 trappor upp i Konstnärshuset, Smålandsgatan 7

Information från arrangören:

Den så kallade samtiden har, enligt Dan Karlholm, på bara ett femtontal år slagit ut alla andra historiska dimensioner. Länken till historien är bruten, men den nuvarande samtidskonsten flödar över av tidsreflektioner, minnesforskning, återuppföranden och dokumentarism.

Framtiden innehåller inte längre någon förväntan eller något hopp, som under moderniteten. Ledande företrädare för samtidskonst som Hans Belting och Terry Smith beskriver den som posthistorisk, postetnisk och som ”samtida i sig”. Konsthistoria som disciplin framställs som helt obsolet, utan kopplingar till konstproduktionen, trots att allt fler studenter och forskare i ämnet ägnar sig åt den samtida konsten. De allra flesta bedömare ser samtidskonst som något som befinner sig i kraftig motsättning till det moderna (och postmoderna) och som börjar efter 1989.

Dan Karlholm argumenterar dels för att fenomenet samtidskonst är ungefär två hundra år äldre, dels att det måste förstås mot bakgrund av en postmodern konceptualism som uppstår under ”det långa 1960-talet”. Den stora utmaningen för den avancerade konstutvecklingen sedan dess är att hantera de ”stora berättelser” som postmodernisterna trodde dött ut: nyliberalismen, senkapitalismen, globalismen och det Karlholm kallar kontemporalismen. Allt reds ut inom en timme!

Arrangör: Svenska Konstkritikersamfundet

Mer information här.

Om det samtida i minnesfixeringens tid
Dan Karlholm gästar Kritikersalongen
Tid: Klockan 19, tisdag den 4 mars 2014
Plats: Tisdagsklubben 2 trappor upp i Konstnärshuset, Smålandsgatan 7
Tryck på ringklockan ”Konstnärsklubben”.
Bar med enklare smårätter öppen hela kvällen kl 18.30–23.00
Fri entré, inbjudan gäller för dig och en vän.
Den så kallade samtiden har, enligt Dan Karlholm, på bara ett femtontal år slagit ut alla andra historiska dimensioner. Länken till historien är bruten, men den nuvarande samtidskonsten flödar över av tidsreflektioner, minnesforskning, återuppföranden och dokumentarism.
Framtiden innehåller inte längre någon förväntan eller något hopp, som under moderniteten. Ledande företrädare för samtidskonst som Hans Belting och Terry Smith beskriver den som posthistorisk, postetnisk och som ”samtida i sig”. Konsthistoria som disciplin framställs som helt obsolet, utan kopplingar till konstproduktionen, trots att allt fler studenter och forskare i ämnet ägnar sig åt den samtida konsten. De allra flesta bedömare ser samtidskonst som något som befinner sig i kraftig motsättning till det moderna (och postmoderna) och som börjar efter 1989.
Dan Karlholm argumenterar dels för att fenomenet samtidskonst är ungefär två hundra år äldre, dels att det måste förstås mot bakgrund av en postmodern konceptualism som uppstår under ”det långa 1960-talet”. Den stora utmaningen för den avancerade konstutvecklingen sedan dess är att hantera de ”stora berättelser” som postmodernisterna trodde dött ut: nyliberalismen, senkapitalismen, globalismen och det Karlholm kallar kontemporalismen. Allt reds ut inom en timme!
Dan Karlholm är professor i konstvetenskap vid Södertörns högskola, där han undervisar och forskar, bland annat om samtidskonst, museer och historieskrivning. Hans nästa bok Den otidsenliga konsten: om samtidskonstens historia och framtid utkommer på Axl Books under året.
Välkommen!
Vänliga hälsningar,

Styrelsen för Svenska Konstkritikersamfundet

Dan Karlholm gästar Kritikersalongen:

Produced by MarsApril